Wednesday 28 November 2012

Resepi Sup Gear Box Ayah ku

Hari ni dari opis lagi aku dah teringat ada gear box dalam peti sejuk tu. Naik kematu dah tulang tu. Malam ni nekad dah nak buat sup gear box. Tak pernah aku try masak gear box ni .Tengok orang masak pun tak pernah . Yang pernah makan saja..Ok sampai jer rumah ..dah start aku singsing baju nak mula berjuang di dapur comei ku . Nak masak sup gear box. aku kat sini aku selitkan bahan-bahan untuk di masak...ni resepi talian hayat ngan my lovely ayah nun di Jitra, Kedah. Wokay menurut bentara masakan aku ni katanya tak yah tumis sebab tulang ni dah banyak lemak..ermm betui juga..kalu tumis darat bertambah la minyaknya. Ok jom tgk bahannya.

2 ketul Gear box
2 ketul daging (optional)
air
2 btg serai ( di ketuk)
bawang merah (agak-agak)
bawang putih   (agak-agak)
kayu manis 2-3 btg
bunga lawang  (4 kuntum)
bunga cengkih ( 5 kuntum)
buah pala ( 5-7 biji)
1 paket rempah sup
1 ikat sup bunjut( senang nak cedok kuah)
halia
lengkuas
daun bawang'
daun sup
kentang  ( sayuran tak nak masuk pun tak per)
tomato
saderi
garam, nk sikit pak aji pun ok, lada sulah (kasi bahang sikit dlm mulut)


senang jer cara nak buat

rebus gear box bersama halia dan lengkuas. Ayah aku kata masukkan akar daun pandan kalau nk cepat isi gear box tu lembut dan empuk.Paling last alternatif pakai la sudu stainles steel. Rebus daging bersama sudu itu. Rebus dalam masak 2-3 jam. Api sederhana. Sesudah itu masukkan bawang merah, bawang putih. Agak-agak dah naik bau yang wangi masukkan semua bahan di atas kecuali saderi dan daun bawang serta sup. Rebus la hingga daging empuk dan masukan garam serta bahan perasa yang dibenarkan.

ate..udah la sip sup gear box jitra. Nah jemput makan. aku siap buat sambal belacan campur kerisik letak bawang sikit perghhh..tak ingat makan..buktinya tengok cik abang aku makan ni..


                                                                Tu dia dah siap..mai makan.


nampak cik abang aku makan sampai tak ingat. Siap angkat gear box tu. Marvellous la..thank to my ayah.

No comments:

Post a Comment